Phorthos
Phorthos LVS is een overzichtelijk en efficiënt leerling volgsysteem dat volledig is gebouwd naar de wensen van het speciaal onderwijs. Het programma biedt de onderwijsprofessional handige gereedschappen om de zorgstructuur vorm te geven.
Dit digitale volledig web-based leerling volgsysteem zorgt ervoor dat alle gegevens die door alle partijen over het kind zijn verzameld op een overzichtelijke en chronologische wijze aan het team worden gepresenteerd, alsof je een dossiermap opent, maar dan volledig digitaal.
Phorthos LVS is hét leerling volgsysteem voor alle vormen van speciaal onderwijs (voormalige clusters 1 t/m 4); tenslotte zijn alle aanwezige functies gebaseerd op vragen die honderden so-leerkrachten al voor u gesteld hebben.
Na het opzoeken van de naam van een leerling opent zich een dossier, waarin alle relevante informatie betreffende die leerling staat. Letterlijk het hele team werkt iedere dag weer mee aan de opbouw van dit persoonlijke digitale leerlingendossier.
Phorthos LVS heeft een logische en duidelijke opbouw. Op plaatsen, waar inhoudelijke verdieping wordt verwacht (o.a. in de handelingsplanning), bevat het systeem duidelijke leeswijzers. Het simpelweg antwoord geven op de vragen uit de leeswijzers waarborgt kwalitatieve verslaglegging. Phorthos LVS bevat alle op deze website weergegeven modules, behalve de indicatiemodule die exclusief behoort tot Phorthos LAVS, onze totaaloplossing voor het leerling arrangement volgsysteem.
Met Phorthos LVS haalt u veel meer in huis dan een standaard LVS. Wij bieden u een integraal totaalpakket dat moeiteloos de kern zal vormen van uw gehele leerlingzorgsysteem.
Behalve dat Phorthos LVS u in staat stelt om eenvoudig, praktisch en efficiënt te werken levert het ook een schat aan real-time analysemogelijkheden om uw kwalitatieve zorgbeleid datagestuurd te managen.
Geïntegreerde modules
Phorthos LVS is modulair opgebouwd en beschikt onder anderen over de volgende modules:
(klik op een module voor meer uitleg)
Ontwikkelingsperspectief
Het ontwikkel(ings)perspectief binnen Phorthos LVS is zeer compleet, maar tegelijkertijd modulair (met onderdelen voor so, vso en mbo). U kunt per groep (of niveaugroep) onderdelen aan of uitzetten.
Veel inhoud verschijnt automatisch, omdat deze reeds in andere delen van het programma door een teamlid is ingevoerd (bijv. psychologische, maatschappelijke of onderwijskundige gegevens).
Via het printmenu kunt u tenslotte ook nog bepalen welke onderdelen u wilt uitprinten en deze eventueel in presets vastleggen.
Wij helpen u ook graag om (onderdelen van) een zelf ontwikkeld OPP of zelf ontwikkelde werkwijze te integreren in het LVS.
Veel evaluatieopties zijn geautomatiseerd, waardoor ze gemakkelijk en efficiënt in te vullen zijn, maar ook automatisch worden meegnomen in managementanalyses.
De zogenaamde structurele opbrengsten (cijferlijsten, competentielijsten en onderwijsarrangementen) worden automatisch in het OPP ingevoegd.
Cijferregistratie (rapportsysteem)
De cijferregistratie houdt keurig voor u bij hoe uw leerlingen door de jaren heen presteren. U bepaalt zelf de afronding, de weging en het pta.
Het rapport is zeer overzichtelijk ingedeeld en hier kunt u zelf instellen hoeveel rapportperiodes er in uw schooljaar voorkomen.
Behalve cijfersysteem is deze module ook een planningskalender voor proefwerken en overhoringen.
Uiteraard zijn de cijfers ook door ouders te raadplegen via het webportaal.
Arrangementen
De module Arrangementen maakt het mogelijk om op efficiënte wijze zowel de leerstandaarden als de arrangementen van uw leerlingen inzichtelijk te maken. Doordat de evaluaties groepsgewijs worden gedaan binnen Phorthos LVS is de module ook een handige digitale toetskalender.
Door de evaluaties wordt automatisch bijgehouden welke leerlingen op welk moment in hun schoolcarrière een excellent, basis of intensief arrangement volgen.
Een handige managementtool geeft u inzicht in het aantal dalers en stijgers binnen de arrangementen in een opgevraagde periode. Zo bent altijd op de hoogte van de ondersteuningsdruk en kunt u hierop sturen.
Competentiemeting
De competentielijsten zijn op zeer eenvoudige wijze in korte tijd zelf te ontwerpen (onderstaande voorbeelden zijn dus slechts een voorstelling.
U bepaalt het aantal categorieën, de vragen, de meetschaal, de benamingen etc. geheel zelf.
De lijsten hebben du een hoge mate van flexibiliteit in de wijze van berekenen en weergeven en kunnen door maximaal 3 respondenten per meting worden ingevuld.
Het aantal metingen per lijst is oneindig.
Door een e-link te versturen aan externen (bijvoorbeeld een stagebedrijf of ouder) kunnen zij benaderd worden om de lijst van afstand te scoren.
De grafieken geven zowel losse metingen als ontwikkelingslijnen weer en worden, zo gewenst, automatisch in het ontwikkelingsperspectief verwerkt.
Leerlijnen
Onze module leerlijnen maakt het voor u mogelijk om snel en eenvoudig leerlijnen te maken en deze automatisch op te nemen in het OPP. U kunt kiezen om bestaande leerlijnen (zoals die van CED) in te bouwen, maar u kunt ook uw eigen leerlijnen maken.
De output bestaat uit overzichtelijke grafieken met zowel het gemeten als het wensniveau, zodat u in één oogopslag ziet of een leerling voldoet aan het gewenste of afgesproken niveau. Met meerdere metingen geeft u tevens de ontwikkeling van de leerling weer.
Doelgroepenmodel
Phorthos LVS heeft in het Ontwikkelingsperspectief (OPP) een registratie ingebouwd gebaseerd op het doelgroepenmodel van LECSO.
Bij het opstellen van het OPP kan het model de eerste keer worden ingevuld. Vervolgens wordt deze matrix elke evaluatie overgenomen, waarna eventuele verschillen (ontwikkeling) kunnen worden aangepast.
Bij het invullen is geen papieren handleiding nodig. De betekenis van de diverse onderdelen verschijnt in een handige leeswijzer als de gebruiker met de cursor boven het vakje komt.
Per groep of niveaugroep kan worden ingesteld of het doelgroepenmodel wel of niet in het OPP dient te worden weergegeven.
Webportaal
Het webportaal binnen Phorthos LVS is, zoals u mag verwachten van een gespecialiseerd LVS, zeer uitgebreid.
Ouders/verzorgers vinden hier vrijwel alle inhoudelijke informatie betreffende hun kind terug. Op deze manier worden zij in de gelegenheid gesteld om te vernemen hoe het op school met hun kind gaat.
De informatie is altijd up-to-date en kan thuis uitgeprint en gedownload worden.
De school kan zelf instellen welke onderdelen aan de ouders/verzorgers worden getoond. Maximale veiligheid door inloggen met 2 factor authenticatie.
Phorthos-app voor Android en Apple IOS
Orthoventief heeft, naast een uitgebreid webportaal ook een telefoon-App voor Android en Apple IOS.
Klik hier voor meer informatie.
E-mailer
Phorthos LVS bevat een geïntegreerd e-mailsysteem, dat u de mogelijkheid geeft om direct vanuit de applicatie berichten te sturen, inclusief gegevens uit het LVS, maar tevens ook met externe bijlagen.
De berichten kunnen naar wens direct worden opgeslagen in het logboek en dat bespaart onnodig dubbelwerk.
De e-mailadressen worden al automatisch voor u verzameld vanuit de applicatie, maar er kunnen ook eenvoudig andere geadresseerden worden toegevoegd. Een zeer handige tool!
Dashboard voor docenten/mentoren
Om veel voorkomende werkzaamheden gemakkelijk bereikbaar en overzichtelijk te maken ontwikkelden wij het dashboard. Hier kan toegang worden gegeven tot stam- of samengestelde groepen.
De docent/mentor verkrijgt van hieruit centraal toegang tot de ontwikkelingsperspectieven, cito-gegevens, gezinsplannen, individuele handelingsplannen, competentielijsten, leerlijnen en didactische en pedagogische arrangementen van de gehele groep.
Wel zo gemakkelijk om niet steeds op en neer te hoeven klikken.
Module data-georiënteerd werken
De management-module in Phorthos-LVS verzamelt veelsoortige en significante gegevens in het gehele systeem en analyseert die in de vorm van dynamische grafieken.
Deze staan de onderwijsprofessional ten dienste om het gevoerde (zorg)beleid data-gestuurd te evalueren en bij te stellen.
De grafieken geven op tal van onderwerpen inzicht in de opbouw van de school. De trendgrafieken maken zichtbaar hoe de ontwikkeling in de tijd is met betrekking tot onderwerpen als doelgroepen, leerroutes, arrangementen, psychiatrische classificaties, gezinssituaties, intelligentie etc.
Ondersteuningsgewicht
Er wordt binnen “Passend Onderwijs” veel gesproken over de ondersteuningsbehoefte van leerlingen in het Speciaal Onderwijs.
Daarnaast bestaat er ook een “ondersteuningsgewicht”: “het geheel aan effort dat de school dagelijks steekt in leerlingen om in hun ondersteuningsbehoefte te voorzien”.
Om zicht te krijgen op het ondersteuningsgewicht ontwikkelde Orthoventief een module waarin het team de leerlingen op intersubjectieve wijze kan inschalen op didactisch en (ortho)pedagogisch gebied.
De module telt de gewichten van de leerlingen per klas op en geeft zo een beeld van het totale ondersteuningsgewicht van de klas.
Er ontstaat zo een helder beeld van het ondersteuningsgewicht per klas, waarop beleidsmatig gestuurd kan worden (meer of minder leerlingen per klas, klassenassistentie of niet, etc.).
Bij het maken van de groepen voor het volgende schooljaar worden de ondersteuningsgewichten meegenomen, zodat meteen zichtbaar is welk totaal ondersteuningsgewicht de diverse groepen hebben in de geplande samenstelling.
De school heeft bij het instellen van deze module veel vrijheid: het aantal didactisch en (ortho)pedagogische niveau’s, de weegfactoren, de omschrijving van de diverse categorieën, de grenswaarden, etc.
De module geeft analyses zowel in getallen als in grafieken.
Huiswerkmodule
Didactiek is binnen het speciaal onderwijs, ook binnen de basis- en kadergerichte leerweg, steeds belangrijker geworden. Huiswerk maken hoort hier onlosmakelijk bij en ouders willen hun kind graag begeleiden bij het maken hiervan.
Het is dan ook voor zowel ouders als leerling handig als via internet en mobiel te volgen is welk huiswerk voor wanneer af moet zijn.
In deze module kunt u huiswerk monitoren en zichtbaar maken via het webportaal, maar Phorthos verstuurt zo gewenst ook e-mailherinneringen m.b.t het huiswerk.
Op eenvoudige wijze kan per vak, docent en groep huiswerk worden opgegeven aan de hand van een kalenderelement.
Uiteraard kan het huiswerk ook individueel worden opgegeven.
Er is de mogelijkheid om aan te geven of het huiswerk door de leerling gemaakt is of niet en zo inzicht te geven in de huiswerkattitude van de leerling.
Stagemanagement
Phorthos LVS bevat een stagedatabase waarin u uw eigen stagebedrijven kunt rangschikken. Bij het aanmaken van nieuwe stages kunt u zoeken welke stage beschikbaar is en automatisch het gekozen stagebedrijf invoeren.
U kunt de complete stagebegeleiding monitoren in deze module en afsluiten met een waardering.
Er zijn verschillende links naar andere onderdelen in het programma, bijvoorbeeld naar de verzuimadministratie, waardoor iedereen altijd weet waar de leerling hoort te zijn.
Verzuimadministratie
De verzuimadministratie stelt u in staat om de presentie van de leerlingen overzichtelijk te monitoren.
Er zijn diverse links naar andere onderdelen van het LVS en de module houdt automatisch bij of een leerling de wettelijke ongeoorloofde afwezigheidsgrens van 16 lesuren binnen 4 weken overschrijdt. Is dit het geval, dan geeft het systeem automatisch een overzicht dat gemakkelijk door te sturen is.
U kunt ook leerplichtambtenaren machtigen om het verzuim van de leerlingen zelfstandig te monitoren. Dat scheelt veel administratie voor uw school.
Handelingsgerichte diagnostiek (handelingsplanning)
De module “Handelingsgerichte Diagnostiek” bevat een interactieve wizard functie die u stapsgewijs een handelingsplan laat opstellen. Behalve de gefaseerde opbouw heeft u ook de mogelijkheid om via gele leeswijzers zelf richting te geven aan de inhoud die wordt ingetypt in de invulvelden.
De wizard helpt u om een tijdspad te plannen en herinnert degene die het plan uitvoert om op tijd te evalueren.
Alle handelingsplannen worden keurig voorzien van de status weergegeven in een chronologisch overzicht.
To-do planner
Afspraken voor de toekomst maken, maar in de drukte per ongeluk vergeten? Als gevolg daarvan boze ketenpartners of ouders? Met de geïntegreerde to-do planner behoort dit tot het verleden.
Iedereen wordt vanaf nu autmatisch op tijd per e-mail op de hoogte gebracht van belangrijke zaken.
U ziet in één oogopslag wie er allemaal betrokken zijn bij het kind en klikt eenvoudig aan wie dit to-do item dient te ontvangen.
Gezinsplannen
Het gezinsplan (1G1P) biedt u een overzichtelijk format om samen met ouders en ketenpartners doelen op te stellen om de gezinsdynamiek te verbeteren. School, hulpverlening en ouders/verzorgers werken samen binnen één plan.
Het format is via de applicatie steeds eenvoudig door te sturen naar de deelnemers. Ook hier haalt het systeem de potentiële deelnemers al grotendeels uit de bestaande informatie.
U kunt externen toegang geven tot deze module, zodat zij rechtstreeks kunnen muteren bij een leerling die zij (mede)begeleiden.
Bestendiging
Indien een leerling de school verlaat geeft u aan naar welke organisatie of school de leerling uitstroomt. Phorthos LVS stelt u vervolgens in staat om, tot 3 jaren na uitschrijving, bij te houden waar de leerling staat ingeschreven.
U kunt via deze module automatisch aan het begin van het schooljaar alle organisaties e-mailen waar leerlingen heen zijn uitgestroomd met het verzoek terug te rapporteren of zij (nog steeds) staan ingeschreven of naar een andere organisatie zijn gemigreerd.
Ambulante begeleiding
De module Ambulante Zorg/Ambulante Begeleiding bevat alles wat de ambulante begeleider nodig heeft, een uitgebreid logboek om bij te houden wat er besproken is in de diverse gesprekken, handelingsplanningssjablonen en een uitgebreid begeleidingsplan.
In het begeleidingsplan is ruimte voor o.a. de schoolgegevens, (para)medische gegevens, begeleidingsvragen en -activiteiten, vraagstelling en analyse.
Documentenbibliotheek
Alle verslagen kunnen worden gedigitaliseerd en opgeslagen binnen Phorthos LVS.
U kunt zelf (rode) systeemmappen aanmaken (deze verschijnen dan bij alle leerlingen) of individuele mappen(deze zijn dan enkel zichtbaar bij de betreffende leerling). U kunt elk digitaal bestand uploaden (documenten, maar bijv. ook foto’s, getekende toestemmingsverklaringen e.d.).
Zo zijn alle verslagen vanaf elke internetcomputer door u in te zien en bent u nooit meer iets kwijt.
Casuïstiekbespreking
Soms is het van belang om in breder verband te bespreken wat er nodig is om gedrag van een leerling te laten kantelen. Misschien ook werken er meerdere collega’s met de leerling en hebben sommige hele goede ervaringen met hun aanpak bij deze leerling. Het zou ook kunnen dat een leerling u heel veel energie kost en dat u dit wilt delen.
Het kan ook goed zijn om als docent/mentor te ervaren dat andere collega’s soortgelijke problemen hebben dat je dat gerust met elkaar kunt delen.
In Phorthos LVS is hiervoor de mogelijkheid om casuïstiekbesprekingen te houden en vast te leggen. Het systeem is geïnspireerd op de Balint-methode, van oorsprong een intervisiemodel.