FAQ
Handleiding en Frequently Asked Questions
Handleiding en Frequently Asked Questions
Klik op een van de onderwerpen hier beneden voor uitleg over de diverse modules in Phorthos LVS.
Bent u geen Ouder/verzorger, leerling of hulpverlener , maar een medewerker van een school of beheerder, klik dan op een van de volgende keuzemogelijkheden:
Ik ben een medewerker van een school óf Ik ben een Phorthos-beheerder
Welke functionaliteit bevat de Phorthos app?
Cijfers die worden geregistreerd in Phorthos-LVS worden weergeven in de Phorthos-App.
Huiswerk dat wordt geregistreerd in Phorthos-LVS wordt weergeven in de Phorthos-App
Verzuim dat wordt geregistreerd in Phorthos-LVS wordt weergegeven in de Phorthos-App.
Schoolactiviteiten die wordt ingevuld in Phorthos-LVS wordt weergegeven in de Phorthos-App.
Activiteiten uit de schoolactiviteitenagenda die binnen x-tijd gaan plaatsvinden worden automatisch weergegeven op de startpagina van de Phorthos-App.
Berichten van school aan gebruikers van de Phorthos-App worden geregistreerd in Phorthos-LVS en weergegeven op de startpagina van de Phorthos-App.
Gesprekken kunnen in Phortos-LVS worden ingepland/klaargezet door medewerkers voor groepen gebruikers (bijv. mentor voor de ouders van zijn leerlingen),,, de gebruikers waarop de afspraken van toepassing zijn kunnen via de app “intekenen” op bepaalde datums/tijden.
Gezaghebbende gebruikers van de App kunnen een afmelding van de leerling via de Phorthos-App doorgeven.
Een soort light-versie van het Phorthos postkantoor in het webportaal waarin berichtjes via de app naar andere gebruikers of medewerkers van de school kunnen worden gestuurd en beantwoord.
Waarom is er een webportaal ?
Scholen streven maximale transparantie na m.b.t. de leerlingengegevens.
Gezaghebbende ouders/verzorgers, leerlingen en eventueel hulpverleners kunnen daarom online toegang krijgen tot vrijwel alle belangrijke gegevens die van hun kind worden bijhouden in het Leerling Volg Systeem (LVS) m.b.t. de onderwijskundige en pedagogische ondersteuning.
Op deze manier kunnen leerling en ouders/verzorgers beoordelen of de door de school geregistreerde gegevens correct zijn weergegeven. Ook kunnen gegevens die besproken dienen te worden in overleggen alvast worden doorgenomen en voorzien van opmerkingen, zodat deze besprekingen effectief verlopen.
Tenslotte kunnen de gegevens door ouders/verzorgers ook zelfstandig door worden geven aan hulpverleningsinstanties, vervolgscholen etc. zonder tussenkomst van medewerkers van de school. Daardoor hebben zij maximale controle over de door school verzamelde gegevens en hoeft de school zich geen zorgen te maken over AVG-aangelegenheden, zoals toestemming en inhoud van de doorgestuurde informatie.
Hoe log ik in bij Phorthos LVS ?
Om in te loggen in het webportaal gaat u naar www.phorthos.nl
Om in te kunnen loggen heeft u een schoolcode, een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Om de eerste keer in te loggen dient u te klikken op “ik ben mijn wachtwoord vergeten”.
U vult hier de schoolcode in van uw school en bij gebruikersnaam uw bij uw school bekende e-mailadres.
U krijgt nu via een retour-e-mail het wachtwoord toegestuurd (Neem contact op met school als u geen e-mail met wachtwoord ontvangt, maar kijk eerst ook in de spam-box na of de e-mail daarin staat).
Ga nu opnieuw naar het webportaal via www.phorthos.nl . U kunt nu alle drie de codes invullen:
1. Schoolcode: deze code krijgt u (heeft u gekregen) via uw school
2. Gebruikersnaam: dat is het bij uw school bekende e-mailadres
3. Wachtwoord: dit wachtwoord heeft u inmiddels via ”ik ben mijn wachtwoord vergeten” ontvangen in uw e-mail-programma (LET OP: dit wachtwoord is hoofdlettergevoelig).
Optioneel kunt u kiezen voor zogenaamde 2 factor authenticatie (2FA) via uw smartphone. U heeft dan de windows of google authenticator-app nodig. Indien u hiervoor kiest heeft u altijd, naast de 3 inlogcodes, uw telefoon met authenticator-app nodig om in te kunnen loggen. Dit is de veiligste manier van inloggen. Indien u deze optie wilt activeren kunt u dit bij de school kenbaar maken.
Nadat u heeft ingelogd komt u op een welkomstpagina. U kunt hier diverse gegevens raadplegen door erop te klikken. De items staan ook in het menu aan de linkerzijde.
U kunt de gegevens niet zelf wijzigen. Als u informatie mist of vindt dat informatie niet juist is weergegeven, dan kunt u de school verzoeken informatie aan te vullen of te veranderen. De school kan dan samen met u bepalen of het verzoek wordt gehonoreerd.
Hoe is de toegang voor ouders, leerlingen en hulpverleners geregeld ?
Gezaghebbende ouders hebben altijd toegang tot het webportaal, totdat de leerling de leeftijd van 16 jaren bereikt heeft. Vanaf de leeftijd van 16 jaar bepaalt de leerling zelf via het webportaal wat ouders/verzorgers en/of hulpverleners te zien krijgen.
Als de leerling jonger is dan 16, dan bepalen de gezaghebbende ouders/verzorgers samen wat de leerling en eventuele hulpverleners mogen inzien. Indien er 2 gezaghebbende ouders zijn, krijgen de leerling en eventuele hulpverleners alleen die onderdelen uit het webportaal te zien die zij beiden goedgekeurd hebben in het onderdeel “instellen toegang”.
Zodra alle gezaghebbenden de toegang voor een bepaald onderdeel uit het webportaal hebben goedgekeurd, kleurt het vakje groen. Als een vakje is aangevinkt, maar nog steeds roodgekleurd is, betekent dit dat niet iedereen (die toestemming dient te geven om deze gegevens te mogen zien) toestemming heeft gegeven. Bijvoorbeeld ouder 1 wel, ouder 2 niet.
Personen verschijnen slechts bij het onderdeel “instellen toegang” als deze op schoolniveau hiervoor zijn geautoriseerd. Mist u personen die u toegang tot het webportaal wilt geven, dan kunt u dit door medewerkers van de school laten instellen.
LET OP: Indien een hulpverlener op uw verzoek toegang heeft gekregen tot het webportaal, dan ziet deze nog niets, totdat alle gezaghebbende (een deel van) de onderdelen uit het webportaal hebben vrijgegeven (aangevinkt) bij het onderdeel “instellen toegang”.
Hoe stel ik 2 factor authenticatie (2FA) in ?
LET OP: U kunt twee-factor authenticatie niet zelf inschakelen. Sommige scholen schakelen deze functionaliteit in voor alle gebruikers; andere scholen doen dit op verzoek van de gebruiker. Als na het inloggen geen QR-code ziet verschijnen, dan is twee-factor authenticatie (nog) niet ingeschakeld. Indien u dat wel wenst kunt u de school verzoeken twee-factor authenticatie te activeren. In beide gevallen leest u in de beschrijving hier beneden hoe u vervolgens twee-factor authenticatie in gebruik kunt nemen.
—————————————————
Voordat u kunt inloggen met een twee-factor authenticatie heeft u een hulpmiddel, externe bron nodig die voor u de twee-factor code genereert. Dit kan via de Google of Microsoft Authenticator-app. U kunt (een van ) de apps installeren op uw telefoon via de App Store (Apple), Google Play (Android) of internet (windows).
Nadat de app is geïnstalleerd logt u in via www.phorthos.nl , zoals hierboven beschreven. De installatie en het instellen van de Microsoft authenticator vindt plaats op vrijwel identieke wijze als die van de google authenticator. Om die reden beschrijven we hier slechts het instellen van Google authenticator.
Als dit de eerste keer is dat u de Google authenticator gebruikt, selecteert u ‘Configuratie starten’. De app wordt nu gereed (geconfigureerd) gemaakt voor inloggen op Phorthos-LVS.
U kunt uw smartphone of tablet aan uw account linken door te kiezen voor ‘Streepjescode scannen’ (QR code) of door ‘Handmatige invoer’. Wij adviseren u om te kiezen voor de streepjescode (QR code) scannen.
Kies in de app voor “streepjescode scannen” (QR code). De app vraagt u vervolgens om toegang tot uw camera. Kies OK.
U kunt nu de code scannen met uw telefoon. Google authenticator genereert nu meteen een code van zes cijfers. Deze procedure geldt alleen voor het eenmalig koppelen van google authenticator aan het webportaal van Phorthos-LVS.
Klik in Phorthos-LVS op “Doorgaan”. De volgende keer dat u inlogt zal Phorthos-LVS vragen naar de zescijferige code van de Authenticator-app. Deze genereert continu elk 30 seconden een nieuwe code.
De resterende tijd van de huidige code ziet u schuin rechts onder de code als een rondje afgebeeld waarvan het zwarte deel steeds kleiner wordt. Als er nog maar heel weinig zwart over is, wacht dan even een paar seconden, totdat een nieuw rondje verschijnt.
In het geval het toch fout is gegaan, typt u gewoon de nieuwe code in.
2 Factor authenticatie werkt niet (meer), wat moet ik doen ?
De meest gebruikelijke oorzaak is de aanschaf van een andere telefoon.
Phorthos-LVS is dan gekoppeld aan de authenticater-app van de oude telefoon.
Doorloop het onderstaande stappenplan.
Stappenplan
Stap 1: Vraag de school om de beveiligingscode van de 2 factor authenticatie in uw account te deleten
Stap 2: Download de google- of windows-authenticator app vanuit de play- of app-store op de nieuwe telefoon.
Stap 3: Log in op www.phorthos.nl
Stap 4: Scan de qr-code in het scherm van Phorthos-LVS met de authenticator-app.
Stap 5: Klik op “volgende” en log opnieuw in. U wordt nu, bij het inloggen, gevraagd de 6-cijferige authenticator-code in te toetsen.
NB: Het kan ook zijn dat u in de authenticator-app de account heeft verwijderd. U kunt dan dezelfde stappen volgen als hierboven weergegeven.
NB 2: Als na de koppeling van Phorthos-LVS aan de authenticator-app de code niet lijkt te werken, is het verstandig om de controleren of de systeemtijd van uw telefoon juist is ingesteld. De authenticator app werkt namelijk met codes die steeds 30 seconden geldig zijn. Als de systeemtijd van uw telefoon niet correct staat ingesteld, kan de situatie zich voordoen dat u steeds codes intypt die niet meer of nog niet geldig zijn (controleer de handleiding van uw telefoon om de tijd correct in te stellen).
Hoe werkt de postkantoorfunctie in het webportaal ?
Vanwege de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) worden berichten vanuit het leerlingvolgsysteem betreffende de leerling afgehandeld binnen Phorthos-LVS. Op deze manier worden geen berichten met privacygevoelige informatie verstuurd via e-mail.
Indien er berichten voor u zijn krijgt u een e-mail met daarin “slechts” de boodschap dat er berichten voor u zijn. De privacygevoelige berichten zelf blijven dus achter de veilige “inlogmuur”. Wilt u ultieme veiligheid, vraag de school dan om 2 factor authenticatie op uw account te activeren.
Als u inlogt in het webportaal kunt u zien of en hoeveel berichten er voor u klaarstaan. Er verschijnt een icoontje met daarin een cijfer dat het aantal ongelezen berichten voorstelt.
Icoontjes
Nieuw bericht maken
Postvak in
Postvak uit
Verwijderde items
E-mail verzenden
E-mail openen
E-mail verwijderen
Er zijn (in dit geval 3) berichten
beantwoorden, iedereen beantwoorden en doorsturen
Hoe kan ik huiswerknotificaties aan- en uitzetten ?
U kunt in het webportaal in het onderdeel “notificaties” een aantal notificaties zelf naar wens instellen.
Zie hier een voorbeeld:
Ik heb "huiswerk e-mailnotificaties" aangezet, maar ik krijg geen e-mails, hoe kan dat ?
Huiswerknotificaties zijn er ter ondersteuning van agendagebruik en van de huiswerkmodule in het webportaal.
U kunt huiswerk bekijken door in het kalenderelement op rood omlijnde data te klikken.
Notificaties worden verstuurd vanaf 3 dagen voordat het huiswerk dient te worden ingeleverd/dient te zijn geleerd.
Als er voor meerdere vakken binnen 3 dagen huiswerk af dient te zijn, worden deze in de notificaties geclusterd.
Ondervindt u toch problemen met de huiswerknotificates, neem dan contact op met de school van uw kind.
Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen ?
U kunt in het webportaal het wchtwoord dat u is toegekend veranderen in uw eigen wachtwoord.
Hoewel het format van uw wachtwoord door ons niet wordt afgedwongen, raden wij u aan een veilig wachtwoord te gebruiken met de volgende specificaties:
– minimaal 8 tekens
– Een mix van hoofd- en kleine letters
– minimaal 1 cijfer
– minimaal 1 leesteken
Als u uw wachtwoord wilt veranderen klikt u rechts boven op de balk op .
U open zo uw account en kunt hier uw nieuwe wachtwoord 2 maal identiek intoetsen en vervolgens opslaan .
U kunt de volgende keer inloggen met uw nieuwe wachtwoord.
Phorthos LVS geeft aan dat ik te veel foutieve logins heb, wat nu ?
Om veiligheidsredenen wordt het inlogsysteem na 5 foute logins geblokkeerd.
Na 15 minuten wordt deze blokkade weer automatisch opgeheven.
Op deze manier wordt het hacken van een account aanzienlijk moeilijker.
LET OP: Ondanks dat deze manier van werken het de potentiële hacker moeilijk maakt om in te breken, wordt door ons altijd het gebruik van twee-factor authenticatie geadviseerd.
Als ik alle gegevens download als document mis ik het OPP, hoe kan ik dat uitprinten ?
Omdat het ontwikkelingsperspectief (OPP) een redelijk omvangrijk document kan zijn, hebben we het niet opgenomen in het verzamelverslag.
Het OPP is echter wel uit te printen.
Ga naar het onderdeel “ontwikkelingsperspectief” en klik op het printericoontje linksboven .
Wat is een ontwikkelingsperspectief (OPP) ?
Het ontwikkel(ings)perspectief (OPP) binnen Phorthos LVS monitort de ontwikkeling van de leerling op vele vlakken. Het is zeer uitgebreid, maar tegelijkertijd modulair (met onderdelen voor so, vso en mbo). De school bepaalt zelf welke onderdelen per groep (of niveaugroep) zichtbaar zijn/gebruikt worden.
Je zou kunnen zeggen dat het OPP in Phorthos-LVS bestaat uit vier onderdelen:
1. De voorschoolse fase: een soort startsituatie zoals vroeger een onderwijskundig rapport.
2. De diagnostische (integratieve) en perspectiefbepalingsfase: Hier beschrijft de school samenvattend alle informatie die belangrijk lijkt vanuit het dosiers en geeft aan hoe de leerling in de observatieperiode het best kan worden begeleid en waar de leerling qua niveau en begeleidingstype het beste geplaatst kan worden.
3. De observatiefase: Gedurende deze periode wordt de leerling geobserveerd, maar er kunnen ook huisbezoeken, gesprekken met hulpverenler en/of aanvullende psychologische test plaatsvinden. Op pedagogisch en didactisch vlak wordt aan het einde van deze periode geëvalueerd en worden de eerste concrete doelen smart beschreven.
4. De plaatsingsfase: Gedurende deze fase zit de leerling op school en wordt periodiek geëvalueerd en bijgesteld of de leerling nog op de goede school en/of leerroute zit en welke doelen nog behaald dienen te worden op de kans op succes naar vervolgonderwijs, arbeid of dagbesteding te waarborgen.
Veel inhoud verschijnt automatisch, omdat deze reeds in andere delen van het LVS door een teamlid is ingevoerd (bijv. psychologische, maatschappelijke of onderwijskundige gegevens).
Sommige scholen hebben onderdelen van een zelf ontwikkelde werkwijze laten integreren in Phorthos-LVS.
De zogenaamde structurele opbrengsten (cijferlijsten, competentielijsten en onderwijsarrangementen) worden automatisch in het OPP ingevoegd.
Het volledige OPP is voor gezaghebbende ouders/verzorgers en, voor zover zij hievoor toestemming hebben gekregen, ook voor de leerling en eventuele hulpverleners compleet te raadplegen via het webportaal van Phorthos-LVS.
Waarom is het OPP belangrijk ?
Het OPP geeft de ontwikkeling van de leerling weer vanaf de plaatsing op school.
Het is een zogenaamd groei document. Dit betekent dat het document aan het einde steeds uitgebreid wordt met nieuwe evaluaties en nieuwe doelen.
Daarnaast geven ook de grafieken van de structurele opbrengsten (cijfers, arrangementen, competentiemetingen en leerlijnen) aan hoe de leerling zich ontwikkelt.
Het is overigens aan de school om gebruik te maken van een of meerdere modules van de structurele opbrengsten.
Wat zijn arrangementen ?
Een arrangement zegt iets over de mate van begeleiding die een school een leerling geeft om een doel te bereiken.
Als alle leerlingen uit een klas of niveaugroep bijvoorbeeld alle leerstof van een leerjaar moeten beheersen, dan zal dat voor de ene leerling gemakkelijker zijn dan de andere.
Om te voorkomen dat de ene leerling achterblijft en de andere zich juist verveelt kunnen de leerlingen binnen Phorthos-LVS worden ingedeeld in 3 soorten arrangementen:
1. Het basisarrangement: Binnen dit arrangement vallen de meeste leerlingen
2. Het intensieve arrangement: De school beschrijft wat leerlingen extra geboden wordt bovenop het basisarrangement. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om extra instructie, extra lesstof (herhalingsstof of remediale leerstof), extra tijd, etc.|
3. Het excellente arrangement: Ook hier beschrijft de school wat leerlingen extra geboden wordt bovenop het basisarrangment. Het gaat hier dan vaak om het aanbieden van verdiepingsstof en een zelfstandigere manier van verwerken van leerstof.
De arrangementen worden steeds na het verweren van een hoofdstuk uit de methode geëvalueerd. Heeft de leerling zich de leerstof onvoldoende eigen gemaakt dat maakt de leerkracht een zogenaamd “reparatieplan”. Het is de bedoeling om de leerstof dan nog eens eens gedeeltelijk aan te bieden op onderdelen die onvoldoende begrepen zijn, met het doel ervoor te zorgen dat de leerling aansluiting vindt als het behandelde onderwerp later in de methode verder wordt uitgediept.
In de grafische weergave (die ook automatisch wordt opgenomen in het OPP) worden reparatieplannen aangeduid met een “R” achter het hoofdstuknummer. Het is op die manier gemakkelijk te zien of de leerling binnen het arrangement voldoende presteert of niet.
Het is mogelijk om te wisselen tussen de arrangementen. Het team kan bijvoorbeeld besluiten om een leerling, die al een aantal reparatieplannen heeft gehad, binnen het basisarrangement te laten schakelen naar het intensieve arrangement. Het is ook mogelijk om een leerling die een grote groei doormaakt te laten schakelen naar een hoger arrangement.
Gedurende het schoolse periode ontstaat een duidelijk grafisch overzicht van de didactische prestaties van de leerling dat is opgenomen in het OPP.
Ik heb ook wel eens gehoord van een Leerstandaard, wat is dat ?
Naast het arrangement kennen we in het onderwijs ook de Leerstandaard.
Hier gaat het niet, zoals bij arrangementen om de mate van ondersteuning die een leerling van de school ontvangte, maar over de snelheid waarmee een leerling door de leerstof gaat.
De school kan binnen Phorthos verschillende leerstandaarden aanmaken voor bepaalde vakken en hier leerlingen aan koppelen. Dat betekent dat groepen leerlingen binnen deze vakken sneller of langzamer werken en dus uiteindelijk ook meer of minder leerstof behandelen.
Het is ook mogelijk om een individuele of gepersonaliseerde leerstandaard aan te maken. Dit kan de school doen als een leerling met een bepaald vak heel veel moeite heeft of juist veel sneller de leerstof verwerkt dan alle andere leerlingen.
Wat is het ondersteuningsgewicht ?
Scholen, en zeker speciaal onderwijs scholen, kijken heel goed naar de ondersteuningsbehoeften van kinderen en maken een plan (het OPP) waar in staat hoe ze de leerling het beste kunnen begeleiden zodat het perspectief (vervolgonderwijs, arbeid of dagbesteding) wordt gehaald.
Het invullen van de ondersteuningsbehoeften van de leerling vereist vanuit de schoolzijde een inspanning. Deze wordt weergegeven in een ondersteuningsgewicht.
De school schaalt de leerling zowel in op het gebied van didactiek als gedrag (sociaal-emotionele ontwikkeling).
Waarom werken met een ondersteuningsgewicht ?
Door alle ondersteuningsgewichten van de leerlingen per klas/groep op te tellen krijgt de school een beeld van het totale ondersteuningsgewicht van een klas/groep.
Op deze manier kan de school sturen in het aantal leerlingen per klas/groep en de extra ondersteuning die eventueel nodig is (bijvoorbeeld in de vorm van klassenassistentie).
Dat heeft 2 voordelen:
1. De werkdruk wordt op deze manier binnen de school evenwichtig verdeeld.
2. Er is zicht op hoeveel ondersteuning er op welke plekken nodig is.
Wat houdt de school allemaal bij m.b.t het verzuim ?
De school houdt dagelijks van alle leerlingen bij of ze op school zijn of niet.
Indien een leerling er bij controle niet is, te laat op school arriveerd of afgemeld wordt, wordt dit in Phorthos-LVS geregistreerd.
Er zijn verschillende registraties mogelijk:
– beter gemeld
– geoorloofd afwezig
– ongeoorloofd afwezig
– te laat (met te-laat-tijd in minuten)
– thuis onderwijs traject
– verlof
-ziek
Wat gebeurt er met de verzuimgegevens ?
Binnen de school wordt aan de hand van de verzuimadministratie gemonitord of er leerlingen zijn met structureel of patroonmatig verzuim.
Als blijkt dat een leerling regelmatig verzuimd, dan is het van belang of het verzuim geoorloofd of ongeoorloofd is.
In alle gevallen kan de school, samen met de leerling, ouders/verzorgers en eventuele hulpverleners, bekijken wat de oorzaak van het verzuim is en bekijken of er een oplossing voorhanden is om het verzuim te verminderen.
Indien het gaat om ongeoorloofd verzuim dan zal de school ook de leerplichtambtenaar betrekken bij het zoeken naar een oplossing.
Worden de verzuimgeven ook met derden gedeeld?
In het geval van ongeoorloofd verzuim worden de verzuimgegevens gedeeld met:
– Leerplicht
– Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
Indien het ongeoorloofd verzuim wettelijke normen overschrijdt, kan Phorthos-LVS automatisch meldingen hiervan sturen naar belanghebbenden.
Kan ik zelf meldingen ontvangen van ongeoorloofd verzuim ?
U kunt in het Phorthos-webportaal meldingen van verzuim zelf aan- en uitzetten.
Deze worden dan verstuurd als het ongeoorloofde verzuim de wettelijke normen overschrijdt.
Meldingen naar leerplicht en DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) worden door de school ingesteld.
Wat moet ik me voorstellen bij competentiemeting ?
De competentielijsten meten periodiek vaardigheden van de leerling en kunnen door de school op eenvoudige wijze worden ontworpen.
Phorthos-LVS bevat ook een aantal standaard lijsten die scholen kunnen gebruiken (onderstaande grafische voorbeelden zijn her een voorstelling van).
Competentielijsten bestaan uit het aantal categorieën met hierbinnen een aantal vragen.
Phorthos-LVS berekent percentueel per categorie de score van een leerling.
Meerdere metingen leveren een ontwikkelingslijn op.
De school, maar ook uzelf, ziet aan de ontwikkelingsgrafieken eenvoudig op welke gebieden de leerling goed of minder goed presteert, maar ook of er sprake is van een positieve of negatieve ontwikkeling.
Hierop kunnen dan ontwikkelingsdoelen worden gemaakt in het OPP.
De competentiemetingen kunnen binnen Phorthos-LVS automatisch worden weergegeven middels grafieken in het OPP (in het onderdeel “structurele opbrengsten”).
Wie vullen de competentielijsten in ?
De competentielijsten kunnen door maximaal 3 respondenten per meting worden ingevuld.
Het aantal metingen per lijst is oneindig.
De school bepaalt zelf wie de competentielijsten mogen invullen.
Door een e-link uitnodiging te versturen aan externen (bijvoorbeeld aan een stagebedrijf of aan een ouder) kunnen deze benaderd worden om de lijst van afstand te scoren.
Alle metingen worden meteen real-time in het OPP van Phorthos-LVS weergegeven.
Voor wie is de cijferregistratie bedoeld ?
Cijferregistratie kan voor elke leerling worden gedaan, maar over het algemeen is deze module in gebruik voor leerlingen in het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs).
Welke cijfers worden bijgehouden ?
Welke cijfers worden bijgehouden is volledig aan de school.
In de module cijferregistratie kan de school zoveel vakken aanmaken als wenselijk.
Tellen alle cijfers even zwaar mee op het rapport ?
Hoe worden cijfers afgerond en verliespunten berekend ?
– Bij alle vakken waar toetscijfers van aanwezig zijn wordt een gemiddeld cijfer afgerond op 1 decimaal automatisch weergegeven (en ook steeds automatisch herberekend bij wijzigingen of aanvullingen).
– Dit cijfer wordt voor het rapportcijfer afgerond op een geheel cijfer.
– Indien dit afgeronde gehele rapportcijfer een 5 is, levert dit 1 verliespunt op, een 4 levert 2 verliespunten op en een 4 of lager 3 verliespunten.
– Het berekende rapportcijfer wordt in een iets lichtere kleur weergegeven. Indien je als mentor om een of andere reden een andere afronding wilt, of indien er geen losse cijfers zijn om een gemiddelde te berekenen (bijv. bij praktijkvakken), dan kan een (geheel) cijfer worden ingetypt. De verliespunten worden ook dan weer meteen automatisch berekend. Ingetypte cijfers zijn zwart van kleur en kunnen evt. ook weer worden gedelete.|
– In de afdrukweergave van het rapport worden zowel het berekende gemiddelde als het afgeronde rapportpunt weergegeven, zodat ouders en leerling kunnen zien of het rapportcijfer bijv. een lage of een hoge 7 voorstelt (komt bjv. van een 6,7 of van een 7,4 af).
Op het rapport wordt ook de som van de verliespunten weergegeven.
Waar kan ik de cijfers raadplegen ?
De cijfers worden (voor zover deze beschikbaar zijn en door de school zichtbaar gemaakt) op 2 plaatsen getoond in het webportaal:
– In het onderdeel “cijfers”
– In het onderdeel “structureleopbrengsten” van het Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Wat is de documentenbibliotheek ?
In Phorthos-LVS houdt de school allerlei gegevens bij die belangrijk zijn voor de didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
Daarnaast kunnen ook allerlei (bron)verslagen van school en andere organisaties worden gedigitaliseerd (gescand) en opgeslagen binnen Phorthos-LVS.
Zo zijn alle verslagen vanaf elke internetcomputer door u in te zien zolang de leerling naar school gaat (en deze school Phorthos-LVS heeft) en bent u nooit meer iets kwijt.
Waarom is de documentenbibliotheek handig voor mij ?
Door de documentenbibliotheek heeft u:
– zicht op alle verslagen die de school van de leerling bijhoudt (in bezit heeft).
– toegang tot al deze verslagen.
– de zekerheid dat de verslagen veilig zijn opgeslagen en worden gebackupt.
– de mogelijkheid de verslagen uit te printen en/of door te sturen naar andere organisaties.
– geen afhankelijkheid van de medewerking of responssnelheid van de school als u documenten wilt gebruiken.
Wat is data-gestuurd werken ?
Steeds meer organisaties binnen de publieke sector maken stappen in datagestuurd werken, zo ook scholen. Data als uitgangspunt om beleid, dienstverlening en activiteiten met feiten te onderbouwen, te verklaren en voort te zetten.
Phorthos-LVS maakt geautomatiseerd maandelijks cijfermatige “foto’s” van meer dan 30 variabelen en geeft deze anonieme gegevens weer in grafieken.
Op basis hiervan kan het team van de school op een meetbare manier zien hoe de school zich ontwikkelt, waar het goed gaat en waar eventueel bijgestuurd dient te worden.
Waarom is data gestuurd werken zinnig ?
Niet alleen het onderbuikgevoel en de jarenlange ervaring van medewerkers van de school bepalen de richting die de school op gaat.
Juist ook de forse toename van beschikbare data speelt een steeds belangrijkere rol.
Op deze manier kan de school doelen formuleren en aan de hand van dezelfde data-ananalyses later bekijken of de doelen ook behaald zijn of niet.
Wordt de koers straks alleen bepaald door data, inzichten en statistische modellen?
Nee, ergens moet er een gezonde wisselwerking zijn tussen enerzijds de inhoudelijke kennis en ervaring van medewerkers en anderzijds de inzichten en analyses vanuit de data.
Data-analyse is geen doel op zich, maar een (aanvullend) middel om te controleren of de school ook bereikt wat het wil bereiken.
Wat zijn leerlijnen ?
Waar kan ik de leerlijnen raadplegen ?
Wat is de zin van het gebruik van leerlijnen ?
Het gebruik van leerlijnen maakt de ontwikkeling van de leerling op verschillende gebieden zichtbaar voor zowel de school, ouders/verzorgers als leerling.
Op basis van de gegevens kan bekeken worden of de leerling zich ontwikkelt zoals verwacht.
Bij eventuele afwijkingen kunnen keuzes worden gemaakt en eventueel een plan om de ontwikkeling in overeenstemming te laten zijn met de verwachting.
In vervolgmetingen wordt vervolgens zichtbaar gemaakt of gesteldfe doelen zijn bereikt.